Tuesday, May 17, 2016

Kisah Si Suzana Gadis Ayu Menjadi Penjaja Mee Goreng


Sewaktu saya mengajar Yong Tau Fu dan aneka sos di Muar dalam tahun 1998, seorang peserta menceritakan kisahnya kepada saya. Biarlah saya namakannya Suzana, orangnya putih lawa, berusia awal 20an.

Sebaik sahaja selesai sesi motivasi, Suzana terus menghampiri saya…katanya “Saya betul-betul tersentuh dan rasa nak menangis mendengar  ceramah Chef tadi…apa yang Chef cakap memeng betul-betul kena dengan saya.” Matanya berkaca-kaca.

Saya terus memberikan perhatian kepada ceritanya.

Rupa-rupanya, Suzana sebelum ini adalah seorang kernai bank, seorang bekas pelajar yang pintar tetapi bosan untuk meneruskan pelajaran lalu bekerja di bank. Setelah bekerja setahun, hatinya masih tidak puas! Gaji yang diterima tidak seberapa tetapi beban kerja cukup berat.

Suzana berkenalan dengan seorang kakak penjaja  makanan di pasar malam yang sering datang ke bank untuk menyimpan wang. Suzana melihat kakak itu memandu kereta sendiri dan dalam simpanannya, amboi! Puluhan ribu. Suzana melihat wajah kakak itu cukup berseri dan ceria. Semakin hati mereka semakin rapat hingga menjadi sahabat yang akrab. Pada suatu hari sewaktu tidak berkerja Suzana membantu kakak itu di pasar.

Suzana seronok menolong melayan pelanggan yan gdatang membeli soto, mee rebus dan laksa Johor. Apa yang membuat Suzana tambah kagum ialah kakak itu telah menjual 120 bungkus mee rebus, 80 bungkus soto dan 140 bungkus laksa Johor yang berharga Rm1.20 sebungkus. Petang itu sahaja jualannya RM408. Kakak itu data jualannya pernah mencapai RM700 atau RM800 sekali jualan.

Di sebelah kakak itu ada seorang pelajar sekolah menengah menjual kacang kuda sebungkus RM1. Suzana bertanya berapa banyak jualannya hari ini. Adik itu kata dah habis 80 bungkus. Kakak itu kata, untung menjual barang makanan melebihi 100%. Bermakna…petang itu untung kakak itu ialah RM200 dan untung pelajar itu pula ialah RM40.

Pengalaman sepetang itu memberikan kesan kepada jiwa Suzana. Perasaan malu kerana menjaja tidak pernah timbul dihatinya. Malah dia rasa seronok. Lalu dia meminta untuk menemani kakak itu di pasar.

Kakak itu adalah seorang janda muda beranak dua. Suzana sangat seronok melihat apa yang dilalui dan apa yang dicapai oleh kakak itu. Walaupun tanpa suami, dia boleh berdikari.

Dengan modal yang ada serta dorongan dan bantuan kakak itu, Suzana Berjaya mendapat ruang berniaga di pasar malam. Lima tempat seminggu. Suzana memilih untuk menjual mee goring dan kue teow goring. Kakak itu juga yang mengajarnya. Suzana menggaji seorang pemuda untuk memandu kereta yang disewanya dan membantu di gerai jualannya.

Suzana memang ada bakat memasak. Jualannya laris dan di memang peramah dan pandai tambat hati pelanggan. Dengan dua buah kuali dia mampu menjual 100 hingga 150 bungkus sekali berniaga.

Minggu pertama Suzana berniaga dia demam keletihan. Minggu kedua digagahi juga – jualannya meningkat.

Rupa-rupanya, selama ini ibu Suzana tidak perna tahu dia berniaga mee goring di pasar. Seorang jiran yan gternampak Suzana berniaga melaporkan kepada ibunya. Ibunya hampir pengsan, menangis berhari-hari mengesali tindakan Suzana. Ibunya sangat kesal, malu dan terkejut. Dipujuknya Suzana supaya berhenti berniaga. Dia tak rela anak gadisnya menjadi peniaga pasar malam.

“Kenapa mak risau…takut jualan saya tak laku ke?” Tanya Suzana kepada ibunya.

“Soal laku tak laku mee goring engaku mak tak risau…apa yang mak risaukan ialah diri kau tu! Mak takut kau tu tak laku…ingat, awak tu anak dara…” emak Suzana meluahkan rasa hatinya.

Suzana berkeras, Dia sudah seronok berniaga di pasar, dia nekad kerana telah berhenti kerja notis 24 jam. Dia akan terus berniaga. Emaknya masih tidak dapat menerima hakikat itu. Emaknya berusaha juga…dicarinya ubat penawak untuk melembutkan hati Suzana.

Masa berlalu, sudah tiga bulan Suzana berniaga. Akhirnya emak Suzana mengambil jalan terakhir, dipanggil semua adik-beradik Suzana balik…abang-abang dan kakaknya seramai lima orang untu melakukan proses ‘turning over’ ke atas Suzana setelah ikhtiar menggunakan bomoh sebelum ini langsung tidak berkesan.

Setelah berdebat dua jam dengan adik-beradiknya…akhirnya Suzana mengeluarkan buku simpanannya. Ditunjukkan kepada abang-abang dan kakaknya…itulah jumlah yang dia dapat selama tiga bulan berniaga di pasar. Kalau dia terus di bank dia perlu berkerja selama dua tahun untuk mempunyai simpanan sebanyak itu.

Tahukah anda berapa jumlah simpanan Suzana? RM12,000. Menakjubkan. Saya tidak hairan kalau anda hairan, kerana Suzana sendiri pun hairan dengan pencapaiannya. Menurut Suzana, pelajar sekolah menengah yang menjual kacang kuda itupun mempunyai simpanan RM5,000 di bank.

Perasaan malu sebenarnya tidak membawa apa-apa makna kerana ia relatif sifatnya. Kes pertama tentang Cikgu Salmah, MALU hampir membantutkan hasratnya untuk berniaga. Beliau dan suaminya dihantui perasaan malu pada hari pertama pergi berniaga. Masa berjalan, perasaan malu pun mula hilang. Akhirnya mereka bertanya sendiri, kenapa aku harus malu dulu?

Kes kedua Suzana, dia tidak malu kerana sudah berjinak-jinak dengan pasar malam sebelum berniaga  di situ. Tetapi ibu dan adik-beradiknya yang merasa malu.Malunya mereka bukan kepalang, sehingga berusaha berbagai cara untuk ‘menyelamatkan’ Suzana agar berundur keluar dari pasar malam. Mereka

Saya percaya beberapa kemudian jika saya berkesempatan berjumpa Suzana lagi dia tentu telah menjadi seorang jutawan – JUTAWAN SENYAP. Suzana masih muda dan dia telah mempunyai jalan dan destinasi kehidupan yang jelas. Jika dia tidak mempunyai matlamat yang jelas dan optimis tentu dia tidak akam mampu berdebat dengan abang-abangnya.

Baru-baru ini, saya bertemu lagi dengan Suzana. Dia datang ke program kursus saya untuk menghantar kakaknya yang menyertai modul membuat mee kuning.

“Hai, dah nak buat kilang kee pulak ke?” saya mengusik Suzana.

“Yalah…Chef, saya memang serius ni nak buat kilang mini mee. Chef tahu, dua orang abang saya dah berhenti kerja – kena retrenched…sekarang ni dah jual mee goring di pasar malam. Dia orang bolehlah sampai ke Melaka…Ha…yang ni kakak saya…baru saja jadi ibu tunggal…dia pun nak jual mee goring juga ‘share’ dengan mak saya…” terang Suzana panjang lebar.

“Amboi keluarga Suzana dah jadi keluarga mee! Tapi ini macam kisah pelik tapi benar. Bukankah mereka orang yang beria-ia menentang Suzana waktu mula-mula nak berniaga di pasar malam dulu?” saya mengungkit kisah lama Suzana.

“Hmm…itu  dulu Chef …dia orang belum Nampak lagi. Bila dia orang dah tengok kereta Honda Civic saya dan rumah batu (banglo setingkat) saya sekarang ni diduduki emak dan kakak saya…saya dah jadi idola mereka pula…” cerita Suzana.

“Baguslah Suzana…awak telah Berjaya memiliki satu keluarga usahawan. Mudah-mudahan akan muncul lagi gadis-gadis berani dan berwawasan seperti Suzana…” saya cuba menghargai apa yang Suzana telah lakukan.


“Oop Chef…lupa nak bagi tahu…saya dah berkahwinlah Chef….bukan gadis lagi!”

No comments:

Post a Comment